Main seciton, paardrijden en naar huis - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Naomi Geelen - WaarBenJij.nu Main seciton, paardrijden en naar huis - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Naomi Geelen - WaarBenJij.nu

Main seciton, paardrijden en naar huis

Door: noomy

Blijf op de hoogte en volg Naomi

23 Juli 2008 | Swaziland, Lobamba

Main section

Een van mijn laatse dagen in Mhkaya zijn we naar de main section gegaan, hier zijn ook crocodillen, nijlpaarden en olifanten. Ook zijn er meer giraffen. Toen we de mains section inliepen zagen we twee neushoorns een moeder met haar kalf. De moeder was een beetje gewond aan haar mond, hier hebben we foto�s van gemaakt en vervolgens aan Micky laten zien.

We gingen naar een meertje waar we twee krokodillen en twaalf nijlpaarden aantroffen. Onder de nijlpaarden waren een paar kleintjes eentje was tussen de vier en de vijf maanden en superschattig. De nijlpaarden openden af en toe hun bek. Volgens de Swati-mensen doen ze dit omdat de nijlpaarden vroeger op het land leefden en in het water wilden leven omdat de zon hun pijn deed op de huid. Dit mocht niet van god omdat die bang was dat de nijlpaarden dan alle vis op zouden eten. Daarom laten de nijlpaarden regelmatig zien dat ze geen vis in de bek hebben.

We liepen verder richting de olifanten die we al gehoord hadden. Maar omdat deze dieren erg gevaarlijk zijn en zich in de dikke bosjes bevonden konden we ze niet goed zien. WE hebben er uiteindelijk eentje heel erg goed gezien, hij stak een wegje over, dus hij was even uit de bosjes. Maar terwijl we probeerden om van een andere kant bij de olifanten te komen, kwamen we weer een neushoorn tegen, met een kalf van ik denk een maand of drie. Het was echt een scheetje. eerst lag hij toen leek hij nog niet zo klein, maar toen ging hij naast zijn moeder staan en toen leek hij nog kleiner. We zagen vandaag ook een jonge giraffe die was net zo groot als de poten van zijn moeder.

Op de terugweg naar ons kamp zagen we een stuk of drie warthogs (pumba�s) in een modderpoel rollen en vervolgens pogingen doen om eruit te komen.

Paardrijden

Ik zou op dinsdagmiddag terug naar huis gaan. Noortje en ik reden daarom op maandagmorgen met Kerry en de kinderen mee naar de stad (waar de kinderen naar school gingen) ze zette ons in Millwane af. We zouden eigenlijk maandagmiddag gaan paardrijden en dan in Millwane overnachten. Maar toen we aankwamen was alles vol. Dus besloten we om maandagmiddag een wandeling te maken dit keer zonder Siyabonga (dat was ff wennen). En dinsdagmorgen te gaan paardrijden.

We hadden een rit van ongeveer 4uur en die begon om acht uur (lkkr uitslapen). De pony waar ik op mocht rijden hete puta. We vertrokken met z�n drieen de bergen van Millwane in, Noortje, een gids en ik. De bergen waren af en toe zo steil dat we stukjes met pony aan de hand moesten lopen. Halverwege kwamen we een klein weitje tegen, waar we de paarden afzadelde en zelf ietsje verder de berg opliepen om van het uitzicht te genieten en een boterham te eten. Vervolgens reden we weer terug. Waarna ik meteen mijn spullen kon pakken om te vertrekken .

Weer naar huis.

Ik werd toevallig ook door Moza (de jongen die me van het vliegveld had gehaald) terug naar het vliegveld gehaald. Onderweg haalde hij nog wat andere mensen op die hij ook ergens in de stad moest afzetten.

En de volgende morgen was ik alweer in Nederland. En moest ik weer wennen aan een koude �morning� in plaats van �Hello how are you�